
25 Jan Tips för att bygga och köpa garage
Ett garage är bra mycket mer än bara ett skydd för bilen. Med bra planering och goda utrymmen får du plats med både däck, cyklar och barnens leksaker.
– Skissa på vad du behöver och bygg ut med det dubbla, då har du ofta tillräckligt med utrymme, säger Eva Johansson, som säljer och tillverkar prefabricerade garage.
Egentligen spelar det ingen roll om man ska bygga enkel- eller dubbelgarage. Utrymmet är ändå för litet och brukar sluta med att bilen lämnas utanför. Helt enkelt för att den inte får plats.
– Det är rätt vanligt att människor bygger för litet, eller att man inte anpassar garaget för familjens behov. Tänk efter vad du verkligen ska ha garaget till och planera för kommande behov. En arbetsbänk är aldrig fel liksom välplacerade hyllor och krokar där verktyg och redskap kan hängas upp på väggarna, tipsar snickaren Frans Stålberg.
Trenden är att bygga traditionellt
Till skillnad från på sextiotalet är det få kunder som idag väljer att bygga tegelklädda garage. De flesta bygger i lösvirke eller väljer att köpa ett prefabricerat garage på nätet. I första hand för att det är billigare.
– Det har varit på modet i några år att bygga garage och hus i nyfunkisstil med kraftigt lutande pulpettak, men jag tycker nog att vi ser alltfler kunder som väljer att bygga traditionella garage med klassiskt sadeltak, säger plåtslagaren Mikael Svensson, som höjer ett varningens finger för alltför många vinklar och vrår.
– Det gäller att planera för framtiden och fundera på hur hus och garage ska underhållas. Visst är det snyggt med pulpettak och läckra vinklar, men någon gång ska fastigheten målas om och då kan det vara svårt att komma till med både stege och ställning. Det är naturligtvis ingen anledning till att inte bygga modernt, men jag tycker nog att man ska fundera ytterligare en gång om man väljer att bygga ett garage som avviker från normala taklutningar.
Att bygga till ger rot-avdrag
Att bygga garaget nära villan är en vanlig lösning för att utnyttja tomten maximalt. Att dessutom bygga ihop garaget med huset ger flera fördelar, inte minst under vintern då man slipper packa ur bilen utomhus och kan stå skyddad inomhus. Dessutom ger ett sammanbyggt garage rätt till skattereduktion vilket ett fristående garage inte gör.
– Många moderna hus saknar förvaringsutrymmen som var en självklarhet under början av det förra seklet. Därför är garaget en bra lösning, men det gäller att bygga tillräckligt stort då vi tenderar att skaffa alltfler prylar, fortsätter garagefabrikanten Eva Johansson.
Att köpa trä- eller formpressad garageport
Klassiska garageportar i trä är visserligen snyggt, men trä har en förmåga att både krympa och svälla när fukt och temperatur varierar. Formpressade portar är däremot bestående och med fjärrkontroll behöver man inte ens gå ur bilen för att öppna garageporten.
Extra utrymme behövs
Har man bara en bil kanske ett enkelgarage är tillräckligt stort. Men överväg möjligheten att förlänga garaget på djupet för att få mer utrymme framför bilen. Dessutom kan det vara smart att ha ytterligare en entré från baksidan för att undvika att bilen repas var gång cyklar och leksaker ska tas ur garagets förråd. En annan variant är att bygga enkelgarage som sedan förlängs med en carport som ger plats för två bilar utan att dominera fullständigt.
Tänk också på att bygga garaget så att det ger skydd för vinden. Det är inte tvunget att garaget måste ligga i rak vinkel mot huset utan genom att vrida garaget några grader i sidled kan du få både vindskydd och härliga hörn i trädgården som lämpar sig väl för både soldäck och odling.
Att bygga ihop garage med hus
För dig som funderar på att bygga eller köpa nytt garage till ett gammalt hus är byggstilen mer avgörande. Visst fungerar ett modernt svart trägarage fint till en klassisk gammal tegelvilla, men de flesta är nog överens om att man bör ta arkitektur och stil i beaktande när man väljer att bygga nytt på en gammal fastighet. Ett tips kan vara att leta tegel eller takpannor på Blocket där det finns både små och stora partier av återanvänt material. Tänk också på att inte välja alltför stora portar eller kraftigt avvikande fönster. Stundtals kan det vara lockande att falla för moderna underhållsfria material, men över lång tid kräver allt material underhåll.
Som takbeklädnad är takpannor absolut vanligast, men även bandat plåttak är på stark frammarsch. Inte minst för att det kan läggas med mindre taklutning än pannor och för att det många gånger ger ett mer bearbetat intryck än papp och takpannor.
– Vi säljer garage med 25- och 38-gradig taklutning vilket är klassiska mått när det kommer till garage. Rent generellt brukar man prata om en 25-gradig lutning på enplanshus och en 38-gradig lutning i de fall då man väljer att bygga garaget med ytterligare en våning ovanpå, berättar garagefabrikanten Eva Johansson vidare.
Gjutning, el och vatten
Medan carporten byggs på plintar eller en gjuten grund är garaget oftast synonymt med en gjuten platta i betong. Genom att använda L-stöd (kantblock, vars korta del gjuts in under plattan medan den långa delen fungerar som kant runt betongplattan) slipper man forma gjutningen vilket sparar både arbete och pengar. Glöm inte att dra in el och vatten i garaget och gärna också ett avlopp till en enkel diskbänk inomhus. Att montera avlopp i golvet under bilen kräver helt andra reningsaggregat för att undvika att miljöavfall läcker ut i avloppsnätet. Hör med ditt lokala miljökontor om du funderar på att installera golvbrunn i garaget.
Snabblampor och arbetsljus
Väljer du att bygga med bra ljusplanering kan du använda garaget året om. Både som förvaring och hobbyrum.
Satsa på fönster som släpper in dagsljuset utifrån och kombinera med små och stora lampor inomhus. Små lampor som tänder snabbt, som du enkelt kan använda när du bara ska in en snabb vända i garaget och större, med mer omfattande ljus då du är på plats för att arbeta.
Utomhus är rörelsedetektorer bra för att ge snabbt ljus när du rullar in på uppfarten, men glöm inte att kombinera detektorerna med manuella strömbrytare så att du själv kan välja om ljuset ska vara på under en längre stund. Orkar du inte öppna portarna manuellt är fjärrstyrda motorer en prisvärd investering. Då kan du enkelt stanna kvar i bilen, medan tekniken gör själva jobbet.
Förbered garaget för isolering
Även om de flesta garage är isolerade redan från start kan det vara bra att åtminstone förbereda byggnaden för isolering om du väljer att bygga oisolerat.
– Eftersom man väljer att bygga nästan alla garage med en stomme av trä – även garage som kläs med tegel eller putsas – finns det ett naturligt utrymme för isolering. Där kan man senare lägga isolering och klä insidan med osb-skivor (Oriented strand board) eller gips och på ett enkelt sätt få ett isolerat utrymme utan några större kostnader. Dessutom klarar det flesta av att göra det på egen hand, säger Eva Johansson, vars garage de flesta bygger på en helg.